-
Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier voor de webversie.
   
     
 

 
     
 

Beste Krista,

Alles hangt met elkaar samen!

Bij BOOST IT denken we na hoe we ons toekomstige onderwijs met digitale middelen optimaal kunnen ondersteunen. Ambitie 2025 is nog volop in ontwikkeling. Toch bestaat er uiteraard al wel een beeld van waar we naar toe gaan. BOOST IT werkt met thema's, dit zijn onderwerpen die wij naar verwachting terug zien in de Ambitie 2025.
Een paar voorbeelden:

  • Flexibilisering van het onderwijs
  • Multidisciplinair samenwerken
  • Versterken van de samenwerking met het werkveld
  • Gebruik van technologie in het onderwijs 

Om helder te krijgen hoe we deze thema's het beste digitaal kunnen ondersteunen werken we met student journeys of met teacher journeys. We brengen bijvoorbeeld in kaart welk proces een student bij Avans doorloopt, welke handelingen de student verricht en welke ondersteuning hierbij nodig is. Dit draagt bij tot het maken van de juiste keuzes omtrent oplossingen en systemen. Tijdens deze trajecten komen we er telkens weer achter dat alles met elkaar samenhangt.

Als het gaat om flexibilisering moeten studenten in de toekomst in staat zijn te zien welke vakken ze kunnen volgen bij andere opleidingen. Hiervoor zal een soort van onderwijscatalogus ontwikkeld moeten worden waarin eenkeuzemogelijkheid zichtbaar is. Ook moeten studenten de mogelijkheid hebben modules onderling met elkaar te vergelijken, bijvoorbeeld qua inhoud, niveau of werkvorm. Hierover moeten afspraken gemaakt worden.
Hoe leggen we ons onderwijs vast, hoe delen we dit met onze studenten en hoe zorgen we ervoor dat studenten zich in kunnen schrijven? Vervolgens zal het onderwijs gepland en geroosterd moeten worden.
Het mag duidelijk zijn dat we dit alleen voor elkaar krijgen als we integraal en over de grenzen van academies en opleidingen heen gaan denken!

 https://tracking.avans.nl/image/510/0/20977/2ebc3a4f99f294271e128282724db7a4/cartoon%20uitwerken%20thema.png
         
Op onze iAvans programma-pagina vind je nog veel meer  informatie over BOOST IT. Heb je vragen? Stuur ons dan een mail: boost-it@avans.nl

Met vriendelijke groet,
Felix Kuijpers
Programmamanager BOOST IT

 
     

     
  Versnellingsplan: een boost voor docenten
 
     
 

https://tracking.avans.nl/image/510/0/20587/76e6f0272bbb4f1acb66ce87a9a9e572/SHO.png

Het versnellingsteam ‘Faciliteren en Professionaliseren van docenten’ buigt zich over de vraag hoe docenten het best geholpen kunnen helpen bij het gebruik van ICT in hun onderwijs, zodanig dat het een versnelling van onderwijsinnovatie oplevert.
Het team bestaat uit 23 deelnemers van 19 hoger onderwijsinstellingen. Om te kunnen versnellen is het team van mening dat we ons voor de verandering niet op de kleine groep voorlopers moeten richten, maar op de grote groep docenten die nog wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. In de analysefase van het plan is nagedacht over de vragen:

  • Wat weten we al van docenten bij het gebruik van ICT in hun onderwijs?
  • Waar zijn zij het meest mee geholpen? En hoe bereiken we die grote groep?

In deze nieuwsbrief gaan we in op de vraag wat we, vanuit onderzoek en praktijkervaring, al weten over de inzet van ICT door docenten. Het landelijke beeld is gematigd positief, want de meeste docenten staan best open voor de mogelijkheden, maar zijn vooral nog heel erg handelingsverlegen. Zij zien wel de meerwaarde, maar hebben nog weinig zicht op de vele mogelijkheden en vinden het moeilijk om de inzet van ICT didactisch te verantwoorden. Het gebruik laat zich het beste omschrijven als oppervlakkig. Het leidt niet tot de gewenste onderwijsverbetering of – innovatie. Daar komt nog bij dat docenten aangeven dat (experimenteer)-tijd ontbreekt, maar zich ook niet spontaan melden voor professionaliseringsactiviteiten. 

Waar ben jij het meest mee geholpen om onderwijsinnovatie met ICT vorm te geven in jouw onderwijs?
Laat dit je ICTO Coach weten. In de volgende nieuwsbrief gaan we in op de vraag waar docenten het meest mee zijn geholpen.

 
     
 
 
Flexibilisering met behulp van apps

 
     
 

https://tracking.avans.nl/image/510/0/21008/f95a83d42cce28175d7f4a147b59c771/Mendix1.PNG

Om flexibilisering van onderwijs te faciliteren werkt BOOST IT sinds februari samen met een team van Mendix experts.
Mendix is een platform voor low-code ontwikkeling. Dat wil zeggen dat apps snel gebouwd kunnen worden met behulp van standaard bouwblokken en specifieke logica. Aanpassingen kunnen gemakkelijk doorgevoerd worden, wat goed aansluit bij de Agile manier van werken die BOOST IT toepast.

We werken nu aan 2 projecten:

  • ToetsIT: een App om flexibel (moment en locatie) in te schrijven voor toetsen.
  • Marktplaats App voor stage, afstuderen en multidisciplinair samenwerken: hier komt het aanbod van het werkveld en de vraag van studenten en/of docenten samen.

Binnenkort wordt er ook een agile team gevormd omtrent het nieuwe Avans portaal. Maar hierover meer in één van onze volgende nieuwsbrieven. 

 
     

     
  Virtual reality bij Environmental Science
 
     
 
https://tracking.avans.nl/image/510/0/21012/6fbcb1320f50d434f9272a5d3336ed47/chemicalstorage2.png

Deze maand hebben circa 50 studenten van de opleiding Environmental Science (ESSET) gebruik gemaakt van Virtual Reality (VR) in hun onderwijs. Voor de onderwijsmodule Risk & Safety is samen met Johan Talboom, Paul Santman en Jappe de Best een chemische opslagplaats ontwikkeld waarbij studenten in VR-situaties chemicaliën en informatievoorziening moesten beoordelen op Health, Safety & Environment aspecten.

De studentgroepen zijn met elkaar op onderzoek uitgegaan. Eén student per groep, de ‘inspecteur’, liep daadwerkelijk rond in de VR-ruimte, terwijl de rest van de groep op een groot beeldscherm mee keek en op die manier de inspecteur instrueerde en assisteerde. De studenten kregen steeds 12 minuten de tijd. Doordat studenten vooraf, aan de hand van hun theoretische kennis, een Risk & Safety-plan hebben moeten maken, waren ze goed voorbereid om de chemische opslagplaats in VR te bekijken en controleren. Docenten stelden na afloop kritische vragen over hun voorbereiding en de beoordeling van de ruimte. Ze beoordeelden de resultaten en bepaalden direct het uiteindelijke resultaat van de student.

Uit een korte evaluatie blijkt dat studenten VR als meerwaarde zien voor hun onderwijs. Doordat zij VR-situaties en omgevingen op een interactieve en samenwerkende manier kunnen bekijken, leren zij niet alleen de theoretische achtergrond maar kunnen ze die ook daadwerkelijk toepassen. Hierdoor worden situaties die normaal gesproken niet of nauwelijks toegankelijk zijn beschikbaar. Studenten blijken ‘plaats delict’ voor Forensisch Onderzoek of een ‘bodemonderzoek’ voor Milieukunde wel te zien zitten voor een VR omgeving. Beide projecten worden inmiddels ontwikkelt. 

“It’s amazing what they created in a VR environment so that we can train actual situations in a realistic, virtual environment”.

 
     
 
 
Visualisatie van data
 
     
 

Terwijl we met het oog op Ambitie 2025  nadenken over de toekomst, wordt er op allerlei plekken binnen Avans al hard gewerkt aan de kwaliteit van ons onderwijs. Met digitalisering, flexibilisering en andere thema’s zijn we dan ook al volop aan de slag in ons onderwijs. Zo weten we dat er tegenwoordig ontzettend veel data beschikbaar is, maar hoe kan je een berg gegevens visualiseren en er een goed verhaal van maken? Studenten van de minor Meaningful Data Design gingen voor Philips en het Centraal Bureau voor de Statistiek aan de slag met data-vraagstukken.
https://tracking.avans.nl/image/510/0/21054/2f1720dc10044b538a98e9d663d348ab/video2.png

 

 
     

     
  Verdiepingstrainingen Teams, OneNote en/of Sharepoint
 
     
 

BOOST IT biedt basis trainingen aan tijdens de uitrol van Office 365. Na zo'n training is iedereen in staat direct door te werken. Wil jij echter slimmer aan de slag met Microsoft Office Teams, OneNote en/of Sharepoint? Ontwikkelen@avans heeft verdiepende trainingen in het aanbod opgenomen. De trainingen zijn bedoeld voor alle medewerkers van Avans.

MS Office Teams
Leer Teams optimaal gebruiken. Teams biedt één locatie voor mensen, gesprekken, online vergaderingen, bestanden en nog veel meer. Je hebt overal en direct toegang tot alles wat je nodig hebt. Stel een vraag via de chat aan je collega of het hele team. Plan een (online) bijeenkomst voor een kleine groep of een team.

Datum & tijd: 12 juni van 09.00 tot 12.30 uur of 26 september van 09.00 tot 12.30 uur
Kosten: € 235,-
Meld je hier aan voor de training

MS Office OneNote
Met OneNote kun je gemakkelijk en geordend notities en aantekeningen bij elkaar houden. OneNote is het ideale hulpmiddel tijdens vergaderingen, periodieke overleggen en bij projecten. Maak aantekeningen, notities, voeg koppelingen, afbeeldingen en zelfs geluidsopnamen in. Allemaal op 1 plek en zelfs gekoppeld aan bestaande documenten, Outlook afspraken of taken en deelbaar met bijvoorbeeld collega's.

Datum & tijd: 12 september van 09.00 tot 12.30 uur
Kosten: € 235,-
Meld je hier aan voor de training

MS Office Sharepoint
Wil jij Microsoft Office Sharepoint optimaal leren gebruiken? Neem dan deel aan dit dagdeel waarin je de mogelijkheden leert kennen en meteen uitprobeert. Aan bod komen de mogelijkheden van teamsites, pagina’s en lijsten. Om samen werken aan bestanden te kunnen optimaliseren, leer je zoeken, werken met versiebeheer en metadata.

Datum & tijd: 24 oktober van 09.00 tot 12.30 uur
Kosten: € 235,-
Meld je hier aan voor de training

 
     
 
 
Gamification zorgt voor activerend onderwijs
 
     
 

https://tracking.avans.nl/image/510/0/21061/7586686e52852265e48d9c0211d02737/gamification%20%284%29.jpg

Binnen Avans wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe leermiddelen en werkvormen. Zo laten docenten Judith Herrewijn (Aad en AVD) en Ard Jacobs (AOMI) hun studenten leren via een mobiele learning game. "De kracht hiervan is de kunstmatige intelligentie die erin zit gebouwd. Algoritmes houden bij wat een student goed en minder goed kent en passen de inhoud daarop aan. Zo krijgen studenten gepersonaliseerd onderwijs voorgeschoteld." Wat maakt gamification zo anders dan het traditionele leren? En waarom is vernieuwend onderwijs zo belangrijk? Lees het interview met Judith en Ard op iAvans. 

 
     

     
  Inspiratiesessie bij Microsoft Nederland gemist?
 
     
 

https://tracking.avans.nl/image/510/0/21064/5b25884bd219a2b5a0e5598d7bf205df/Groepsfoto%20microsoft.png

Op 15 mei waren 12 ambassadeurs van Office 365 bij Microsoft Nederland voor een excursie en een inspiratiesessie over de nieuwste ontwikkelingen. Heb jij dit gemist? Kijk en luister hoe ambassadeurs Baike, Milou, Serge en Marianne de ochtend vonden.

 
     
 
 
 

Avans Hogeschool
088-525 75 50

boost-it@avans.nl

Adresgegevens
Breda . 's-Hertogenbosch . Roosendaal . Tilburg
Mailings
Afmelden

Volg Avans
Volg Avans op TwitterVolg Avans op FacebookVolg Avans op LinkedInVolg Avans op YouTubeVolg Avans op InstagramVolg Avans op Snapchat